Nungwi beach

Nå har  vi fri fra i dag til søndag 02. mars. Planen var egentlig å dra til Cape Town, men siden det ble for dyrt har vi bestemt oss til å dra tilbake til Zanzibar. Vi skal bo i telt på stranden frem til mandag. Det kan bli interresant. Haha. Det er veldig billig, så vi gjør det vel egentlig bare for å spare penger. Så tenker vi at vi finner på noe annet fra mandag av. Er sikkert greit å gå litt opp i standard da. Gleder meg! Zanzibar er helt fantastisk! Ser frem til en avslappet uke med sol, bading og gode venner. Det blir bare meg, Marie, Caroline og Silja frem til mandag. Så det blir skikkelig jentetur! Wiiii ♥ Nå må jeg pakke siste rest, før jeg drar til flyplassen om litt under en time.

Her skal vi bo, på denne stranden. Bildene er tatt forrige helg på Kendwa beach.

Stone town er noe man må oppleve når man er på Zanzibar. Stone town blir også kalt for Zanzibars sjel. Man finner en perfekt miks av autentisk gammeldags Zanzibarstil inne i byen. Jeg elsker spesielt de gamle dørene. De har et helt eget særpreg og er veldig Zanzibar. Før i tiden lagde de dørene etter velstanden til menneskene som befant seg bak dørene. Jo friskere, rikere og bedre jobb de hadde, jo penere og mer detaljert dør hadde de. De har 2500 slike dører i Stone Town, hvor alle har forskjellige nr. Zanzibar har veldig mye historie og gamle hus. Det eldste huset har ikke blitt rørt siden det ble bygget på 1900 tallet når Sultan Said Said bin Sultan flyttet til Zanzibar fra Oman.

Darajani Market er det største markedet på Zanzibar. Det er i hovedsak et marked for mat, men de selger også andre ting. Men det er bare selve opplevelsen med markedet som er verdt turen, selv om man ikke finner noe å kjøpe. Vi gikk bare gjennom markedet fort, men det var gøy å få med seg, og er veldig annerledes fra alt man er vant til.

'The House of Wonders (or Beit - al - Ajaib)

All strøm er koblet sammen, så hvis strømmen går i ett hus, går det i hele byen.

Eddie Mercury house

Bare en liten båttur ut fra Zanzibar ligger øyen Changuu Island, mest kjent som Prison Island. Øyen skulle egentlig brukes som fengsel under slavetiden, men bygget som skulle fungere som fengsel, sto klart når slavetiden var over. Så de rakk aldri å bruke det til fengsel. Øyen ble heller brukt til karantene for mennesker som var syk. Man finner flemdeles ruiner fra fengselet på øyen, men det mest spennende med hele øyen, vil jeg si er de gamle store skilpaddene.

Ikke alle som er like klar for båttur i denne lille trebåten, på de store bølgene.

Jeg synes det var helt fantastisk å se de store skilpaddene som Zanzibar fikk i gave fra Seychellene for mange år siden. Den elste var hele 189 år! Helt utrolig! Levende fossil.

I helgen var jeg på Zanzibar med noen venner. Vi bestemte oss for å ta en langhelg fra torsdag til mandag. Det var kjempedeilig, og Zanzibar sto helt klart opp til forventningene. Det var så vakkert der. Skal helt klart tilbake! Det var Full Moon Party og den årlige musikk festivalen, som er hvert år i februar. Det skal vist være Afrikas største musikk festival, men vi dro ikke dit. Vi bestemte oss heller for å dra på Full Moon Party på Kendwa Rocks. Den fineste stranden på Zanzibar  Vi valgte å bo på nordsiden av øyen, på et hotell som heter Mnarani Beach Cottages, som ligger helt på toppen av øyen på et sted som heter Nungwi. Det var veldig fint der, og hotellet var egentlig ganske bra, med god beliggenhet. Maten var ikke noe særlig. Så vi spiste lite på hotellet. Det var bare 5 min fra Kendwa beach, så det var veldig greit i og med at det er der det meste skjer. I hvertfall for ungdommer.

Gratulerer så masse med morsdagen til alle mødre der ute! Håper alle har hatt en kjempefin søndag, og at alle mødre har fått litt ekstra oppmerksomhet i dag. Morsdag er en spesiell dag, som jeg synes er viktig å markere for å vise at man setter pris på moren sin. Det trenger ikke være mye, men en liten oppmerksomhet er alltid koselig. Et hvert mammahjerte setter pris på det! Jeg er kjempeglad i mammaen min, og kunne ikke fått en bedre mamma ♥

Forrige uke hadde jeg Sponsor Education. Det er intervju av barn og ungdom som blir sponset med skolepenger av folk fra Norge. Intervjuene er oppfølging om hvordan det går med de på skolen, og hjemme. Så blir det sendt rapport med bilde og informasjon til de som er faddere i Norge en gang i året. Veldig koselig! Jeg har også fått meg et fadderbarn. En nydelig liten jente på 11 år. Var på besøk hos henne denne uken, og skal mest sannsynlig tilbake i den kommende uken. Skal til byen å kjøpe litt klær, skolebøker og andre nødvendigheter til henne.

Lek med banra på skolen i mellomtiden mellom intervjuene (barna på bildene er ikke fra sponsor programmet).

Denne uken har gått utrolig fort! Den første uken i landsbyen er allerede over. Har hatt en fantastisk fin og innholdsrik uke. Landsbyen har overrasket meg så positivt på alle måter. Jeg sover faktisk bedre i landsbyen, enn her på TICC. Familien er så snill, inkluderende og omsorgsfull. Vi er blitt veldig godt tatt i mot og trives veldig godt. Vi er en gruppe på 5 stk. Alle 5 bor hos samme familie.

Familien består av mor, far og 5 gutter. Artig å se hvordan det er å ha gutter i familien, istedenfor bare jenter, sånn som jeg er vant til. Familien har mye besøk, og nabobarna er ofte innom. Så ensomt blir det ikke. Det er liv og røre dagen lang. Familien har også masse dyr. De har to hunder, masse duer, høner, hane, kyllinger og geit. Skvetter like mye hver gang det hopper en høne frem fra kriker og kroker inne i huset. Det er i tillegg rikt med ulike innsekter i området rundt huset (og i huset), men det er det for så vidt på TICC også. Det første som møtte oss på det første dobesøket var en edderkopp på størrelse med hånden min. Andre natten når vi skulle legge oss, var det kakerlakk i min og Marte sin seng, og verdens største og ekleste tusenbein. Er overrasket over hvor flink jeg er blitt når det kommer til innsekter. Det var faktisk JEG som tok bort tusenbeinet. Stolt! Det hadde jeg aldri kommet til å gjort for en måned siden. Haha. Det kommer seg.

4 av 5 gutter i familien. Alle klar for skolen. Elsker skoleuniform. Skulle ønske vi hadde det i Norge også.

Verdens herligeste gutt. Blir helt klart å savne denne karen. Har dere sett noe så nydelig?

Hele familien hjelper til med middagen. Her er jeg og den elske sønnen. Det tar ofte mange timer, da alt gjøres fra bunn. Selv peanutter må renskes, skrelles og hakkes for å få peanuttmel. Risen må reses for hand, for å få ut steiner.

Lek på kvelden. Klappeleker er veldig populært her nede. Artig!

I landsbyen har vi gjort alt fra å synge sanger, høre på musikk, spille spill, puslet puslespill, vært i kirken, spilt fotball, hjulpet til med matlagning, oppvask, pratet, noe som kan være en stor utfordring og ta en liten evighet. Familien kan ikke engelsk, og vi er ikke kjempegod i swahili, så det er ikke alltid like lett. Men det går bra og vi får som regel frem det vi ønsker. Den eldste sønnen kan litt engelsk, og det kommer godt med.

Middagen vi fikk siste kvelden, ris, bønner og banan. Familien hadde vært så snill å dratt på butikken å kjøpt brus som vi fikk ved stden av maten.

Frokost bestående av verdens beste te, banan, bønner og mandazi. Elsker mandazi. Neste uke skal vi lære hvordan man lager det. Gleder meg til det. Det er kjempegodt og veldig Tanzania. Artig å lære seg å lage litt tradisjonell mat.

Er innom TICC i dag for vi har vært her og jobbet med flaskeprosjektet. Etter det hadde vi veiledning med lærerne våre om en oppgave som vi holder på å jobbe med. Blir hentet om 30 min. Da drar jeg til familien jeg bor hos i landsbyen og blir der til uken er over. Tenke bare å komme med en liten oppdatering om hvordan ting har vært der så langt. Foreløpig trives jeg kjempegodt. Har til og med sovet i natt, til tross for 40 grader og masse insekter.

I går når vi kom ble vi litt kjent, snakket litt, spilte spill og hjalp til med middagen. Artig å hjelpe til å se hvordan de gjør ting. Familien jeg bor hos har ikke strøm. Så all maten lages på bål. Middagen vi hadde i går tok flere timer å tilbrede. Tror vi hold på i over 3 timer, og alle hjalp til. Her lager de virkelig alt fra bunn av, og hele familien hjelper til. Koselig! Vi fikk god middag som bestod av bønner i sause, ris og en slags spinatstuing som inneholdt spinat, kokos, finmalte peanøtter, løk, tomat, olje, salt og vann. Den var kjempegod! Til frokost fikk vi nystekte chapati, bønner, mango og den berømte teen demmes. Den er overraskende god, og maten er ingen ting å klage på! Lider ingen nød!

Her er soverommet vårt. Jeg og Marte var på shopping forrige uke, og fant et søtt rosa sengetrekk som vi bruker som laken. Eneste man kan klage på er at det er så sykt varmt. Solen står å steker hele dagen på murveggene rundt rommet vårt. Tror det var nærmere 40 grader der inne.

Her er stua og spiseplassen.

Hele familien i deltar i middagslagingen, så koselig!

Her ser dere middagen.

Frokostlaging. Nystekte chapati, kjempegode! Vi fikk være med på å lage de. Så nå kan også jeg lage chapati.

Denne uken jobber jeg med Best Camp Group. Det er en gruppe ungdommer som har droppet ut av skolen av forskjellige årsaker. Mange har hatt en vanskelig oppvekst med mange utfordringer. De jobber med et prosjekt om å bygge et hus av flasker som de skal bruke som en internettkafe, hvor de kan tjene penger.

Vi startet dagen med å fylle flasker med sand. Alle flaskene skal fylles med sand, helst så fin sand som mulig, og vi må få det så tett som mulig for at flaskene skal bli hard nok. På toppen av hver flaske skal det være litt sement for å få det helt hardt. Flaskene skal festes med tau, og rundt flaskene skal det være steiner og sement for å få det festet. På den måten blir det 100 % billigere og laget huset, og et stort pluss er jo at flaskene blir brukt til noe istedenfor å brenne de.

Når vi hadde fylt flaskene med sand, startet vi med modellen til en søyle. Jeg synes hele konseptet er kjempekult og gleder meg til å se fortsettelsen. Best Camp Group begynte med å bygge en binge som dere ser på bildene øverst i innlegget, hvor de kan samle alle flaskene. De trenger MASSE flasker, så det er bare å henge i å drikke vann for oss studentene som er her.

Her er modellen på søylen som vi lagde i dag, den er ikke fulgt med sement, kun steiner og sand, men det var bare for å prøve å se hvordan det blir. Spennende! Ikke alle som lager hus av flasker, altså! Del gjenre innlegget videre. Det er et kult konsept som flere burde tenke på.

Her ser dere et ferdig flaskehus, som er laget på samme måte. I morgen skal vi gjøre klar området det skal lages på, å jevne ut bakken. Viktig at det er helt rett. Gjerne lik og del innlegget, det er ikke ofte hus bygges av plastflasker.

Hello! Jeg har hatt en kjempespennende og innholdsrik helg. Den mest spesielle helgen i mitt liv. Faktisk. Haha. Må flire litt av å tenke på helgen. På fredag dro vi tidlig på dagen inn til Tanga for å ta buss til Mombo. Der skulle vi bli hentet av moped, for å så bli kjørt inn til masai landsbyen. Den er langt inn i fjellet, savanne, og ganske langt ifra salivasjon. Så det er kun moped som kommer seg dit. Mopedturen var et kapittel for seg selv. Haha! Vi var fire stykker og når jeg så at alle ble kjørt 4 helt forskjellige veier, må jeg innrømme at jeg ble ganske nervøs. Det viste seg at vi bare skulle fylle bensin før vi fant veien inn i skogen. Etter ca. 30 min fikk jeg øye på de andre og kunne slappe av igjen. Til tross for at jeg satt på en moped som kjørte opp i 80 km/t med meg, uten hjelm, og en sekk som jeg er sikker på veide over 20 kilo. Haha. Når jeg kom frem, så jeg rett og slett helt foreldrelig. Har aldri vært så skitten før i hele mitt liv. Passa jo perfekt siden vi verken hadde dusj eller vann. Do var det heller ikke, bare sånn til opplysning.

Vi ble møtt av kjempesnille folk og masse barn som var veldig glad for å få besøk. De viste oss hytten vi skulle sove i, som er laget av kumøkk. Etterpå lekte masse med barna, spilte spill, lagde bål som vi kokte mat på, de har selvsagt ikke strøm, så all matlagning blir gjort på bål. Ellers gikk vi en fjelltur hvor det var kjempefin utsikt. Så fikk vi prøve å være masai for en dag, musungu masai som de så pent kaller det. Det var gøy! Tok masse bilder, gikk tur til kirken og deltok på masai gudstjeneste.

Det har vært en spesiell helg. Er veldig glad for at jeg dro, og anbefaler alle som har mulighet å ta seg en liten helg der. Det er helt klart noe man aldri kommer til å glemme. Det er veldig spesielt å se hvordan de lever, og ikke minst prøve det ut selv. Må si jeg er takknemlig for at jeg ikke er masai med min frykt for småkryp. Første natten tenkte jeg bare: «herregud, hva gjør jeg her?». Var livredd for alle småkrypene som vandret rundt meg. Spesielt når jeg fikk øye på en edderkopp på størrelse med hånden min. Hjelp! Tror faktisk aldri i hele mitt liv at jeg har vært så redd som jeg var den natten. Tenk at det går ant å være så redd for småkryp. Ville bare ringe pappa å få han til å komme og hente meg. Haha! Lå å så på klokken hele natten, for når klokken nærmer seg 6 blir det lyst, så da var det rett ut. Der var jeg ikke redd. Der har jeg oversikt og ikke minst lys. Andre natten gikk bra, da fikk jeg et par timer med søvn, og lå ikke og skalv av redsel. Haha, må flire av meg selv. Nå er jeg i det miste klar for 2 uker i landsbyen hos Baba Alfred. Etter denne helgen takler jeg det meste.

Les mer i arkivet » Mars 2014 » Februar 2014 » Januar 2014

Hei! Mitt navn er Camilla, jeg er 21 år og bor i Narvik hvor jeg studerer for å bli sykepleier. På bloggen min finner du innlegg om min hverdag, trening, mat, foto og andre ting som interesserer meg. Håper du liker den!