Maten vi får her nede er veldig god, men ganske annerledes hvis man er vant til et kjøleskap fult av ulike påleggs varianter. Her nede er det fast rutine at vi får ca. 3 forskjellige frukter til frokost. Det varierer som regel vannmelon, mango, banan, plommer og ananas. En gang fikk vi avokado, det var himmelen for meg! Håper vi får det flere gang. Ellers får vi verdens beste juice hver morgen. Så er det brød, smør, gelesyltetøy (som er alt for søtt til meg) og peanøttsmør. Fast frokost for meg her nede har blitt en ristet brødskive med peanøttsmør, litt salt og med bananskiver over. Det er faktisk sykt digg! Bare litt rart å spise det samme hver dag, men så langt er jeg ikke blitt lei, og jeg synes faktisk frokosten er dagens beste måltid. Elsker at vi får deilig frukt hver dag. Og mangoen er forresten verdens beste her nede. 


Her ser dere 6 forskjellige frokoster. Forrige søndag fikk vi pannekake til frokost. Tror det er noe ekstra lørdager og/eller søndager. 

Til lunsj får vi alltid varmmat. Den består som regel av grønnsaker og karbohydrater. Ikke noe særlig protein. De er kreativ og lager mye forskjellig, men mange ulike smaker. Vi har fått alt fra pølser i brød, til frityrstekte grønnsaker med salat og chips, til grønnsaksgryte, grønnsaks pai, osv. 

Vi har i alle fall ingen ting å klare på når det kommer til maten. Synes bare det er rart å spise så mye karbohydrater. Hjemme spiser jeg så og si nesten ikke karbo i det hele tatt, så håper magen klarer seg her nede. Vi får 3 måltid om dagen. Det første måltidet er kl. 07.30, andre kl. 13.00 eller 13.30 og det siste er kl. 19.00 og 19.30 i helgene. Litt uvant for meg som spiser 5 måltid hjemme i tillegg til småspisingen min. Her er det kun 3 måltid og ingen småspising. Kanskje jeg endelig får lagt fra meg uvanen min når det kommer til småspising. Haha. Merker at jeg ikke trenger like mye mat her nede, som det jeg gjør hjemme. Så det går helt fint. 

Fisk er sunt, godt og veldig lett å lage. Her i nord er fisken lett tilgjengelig og står ofte på menyen. Tenkte jeg skulle dele et enkelt, men veldig godt middagstips med dere. Det er så utrolig mange måter å lage fisk på, det er bare fantasien som setter grenser. Jeg for min del, har vært glad i fisk så lenge jeg kan huske. Eneste som var/er mindre populært når det gjelder fisk, er hvis det er masse bein i den. Da mister jeg rett og slett matlysten. Ellers elsker jeg fisk, og sjømat generelt. Blåskjell, torsketunge og rogn, er en av de få tingene jeg rett og slett ikke får meg til å spise eller smake på. Eller, blåskjell har jeg faktisk smakt, både i suppe og helt enkelt. Suppen var faktisk den beste suppen jeg har smakt, men enkle blåskjell synes jeg rett og slett smaker som en blanding mellom tang, gress og fjære. Haha.

Uansett! Det eneste du trenger til denne retten er kveite, gulrot, paprika, løk, purreløk, chili, spinat, fløte, melk, persille, grønnsakbuljong og ønskelig krydder. Kveite regnes jo faktisk som julemat, men passer perfekt hele året. I min familie har vi i alle fall tradisjon med å ha kveite hvert år 1. juledag med hele familien samlet hos min kjære bestemor. 

Begynte med å legg fisken i en ildfastform sammen med gulrot, paprika, løk, purreløk, chili og spinat. Satt det inn i ovnen på 200 grader i ca. 10 min. Imens tok jeg 1/2 pakke med matfløte, 2 dl melk, persille, 1 grønnsakbuljong, salt, pepper, aromat på stekepannen. Lot dette stå på platen til det begynte å koke. Deretter tok jeg ut fisken og grønnsakene av ovnen og helte over sausen. Satt det så inn i ovn igjen i ca. 10 minutter til. Og vips, middagen er klar. God fornøyelse 

Siden det er lørdag og snart jul, tenkte jeg å dele et lite godtetips med dere. Det er vel ingen bedre tid på året å unne seg noe ekstra godt, enn i selveste julen. Disse passer også perfekt som gave til noen som har alt. De kjøpes på ulike gavebutikker. Vet blant annet at de selger de på Overia i Narvik og på Sia i Drammen, men tror de fleste gavebutikkene har de. Favorittene mine er disse to. 

Ha en fin førjulstid  

Mange sliter med å finne sunne alternativer til mat i farta, eller ikke har tid til å forberede mat. Magre meieriprodukter er da et perfekt alternativ. Mine favoritter er mager cottage cheese og mager kesam, som er gjengangere i kostholdet mitt. Dagens frokost bestod nettopp av dette. Mager cottage cheese, mager kesam, funlight og litt hjemmelaget jordbærsyltetøy uten sukker. Enklere blir det ikke! Men sunt og godt, det er det!  Denne frokosten er god og veldig lettvint i en travel hverdag. Det spiller ingen rolle når man spiser dette, man kan både spise det til frokost, lunsj, kvelds, mellommåltid, eller bare som kos. Sunt og godt er det uansett! Det har et lav fettinnhold og et høyt innhold av protein, som er det viktigste næringsemnet i mine øyne.

Det er så uendelig mange muligheter man kan lage med proteinrike melkeprodukter. Man kan bruke det i alt fra sauser, til pålegg, smoothie og over havregryn. Eller bare spise det slik det er, gjerne med litt vaniljestevia, funlight eller frukt, bær og nøtter. Ellers finnes det mange andre alternativer. Bruker både kesam og cottage cheese i smoothie, i fruktsalat sammen med frukt, bær, nøtter og mørk sjokolade, ellers kan man ha det til pålegg med syltetøy, kanel, frukt eller bær, i sauser og i middager. Cottage cheese er spesielt god å ha i lasagne. Ellers så er det godt med cottage cheese inni speltlomper med skinke, syltetøy, frukt eller bær. Alternativene er mange. Her kommer noen tips fra meg  

Knekkebrød med mage cottage cheese, jordbærsyltetøy uten sukker, toppet med banan. 


Mager kesam, mager cottage cheese, dobbel 0 yoghurt med blåbærsmak, bringebær, jordbær, blåbær og linfrø, toppet med mulberries og gojibær.


Mager kesam, cottage cheese, jordbær, mango, papaya, ananas og en appelsin.

Mager cottage cheese, mager kesam, funlight og litt hjemmelaget jordbærsyltetøy uten sukker.

God morgen ♥ Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering etter flere travle dager. Slik blir det vel fremover. Har mye skole i og med at vi har begynt med bachelor oppgaven. I tillegg til jobb hver dag etter skolen og i helgene, og en masse andre småting som skal ordnes. Prøver samtidig å sette av tid til å være litt sammen med venner nå før jul. kjenner at det kribler i magen bare av tanken på at det snart er jul. Wiii! Vet i alle fall om ei som gleder seg?. Smil! Har mye å glede meg til fremover. Så tiden går veldig fort for tiden. Kanskje litt for fort.. Det er bare 21 dager til jeg drar. Jeg har kontroll på dagne, haha. Har til og med fått meg den der Big Day appen som teller ned dagene fremover mot reisedagen. Nesten litt flaut, men det viser i alle fall at jeg gleder meg.

Uansett! Tenkte jeg skulle vise dere dagens frokost. Dagen første, beste og viktigste måltid. Nå må jeg løpe til skolen. Ha en fin dag

Te fra favorittmerket yogi, vann med frosne druer, yoghurt fra yoplait, grapefrukt, eggehviter og en brødskive med most avokado med kalkunskinke. 

Tenkte jeg skulle dele en supersunn og enkel middag med dere. Den tar nøyaktig 10 minutter å lage, og er faktisk kjempegod til tross for ingrediensene. Har laget den flere ganger etter at jeg fant oppskriften på skjønne Maren sin blogg. Kan innrømme at jeg var litt skeptisk første gang jeg prøvde, men jeg ble positivt overrasket. Jeg er ikke kjempeglad i tunfisk, men jeg liker det, og har det ofte i forskjellige salater. Det er billig, sunt og man kan bruke det til så mye. 

Det eneste du trenger er havregryn, en boks tunfisk i vann, et egg, karbonadedeig, lett ost, sopp, hvitløk og krydder. 

Fremgangsmåte: bland havregrynet og egget med hele tunfiskboksen, slik at det blir en fin deig. Jeg vet ikke kor mye havregryn jeg hadde, men det er bare å prøve deg frem til du har en fin deig. Smør deigen deretter ut over et bakepapir, og sett det inn i ovnen på 200 grader i ca 10 min. Stek kjøttdeigen med hvitløk og ønskelig krydder, kutt opp sopp, ha dette på pizzaen (tror den hadde vært enda bedre med litt mais og kanskje noen tomatbiter). Topp den med lettost og mer krydder om du ønsker. Jeg har et veldig godt pizzakrydder som jeg kjøpte i Bulgaria, det er perfekt å ha over osten, ellers er oregano godt. Sett pizzaen inn i ovnen til osten har fått en fin og gylden farge. Håper det smaker ♥ 


Som tilbehør hadde jeg salat, sukkerfri ketshup og mager kesam med litt pepper og hvitløk. 
 

God morgen ♥ I dag har jeg en lang dag forran meg, så det var godt med en myk og rolig start på dagen. Frokost er veldig viktig for meg, så liker å ta meg god tid om morgenen til en ordentlig frokost. Dagens beste og viktigste måltid. Heldigvis for meg at jeg er et A menneske, som liker å stå tidlig opp med tanke på at jeg nesten alltid begynner på praksis/jobb kl. 07.30. Dagens frokost ble to havreknekkebrød med most avokado blandet med pepper, og egg. Som drikke hadde jeg et stort glass med vann med jordbærbiter og iskaffe laget av en kopp espresso fra kaffemaskin, lettmelk og et par dråper vanilje stevia. Sammen med frokosten prøver jeg å huske på å ta det daglige kosttilskuddet mitt, som er en omega 3 kapsel og en vitaminbjørn (fra iherb). Nå er jeg klar for en lang dag med praksis i 8 timer, etterfulgt av jobb på Ringo i 4 timer. Ønsker dere en fin dag! 

Ettersom jeg starter uken med seinvakt, ble det ble en rolig start på dagen for meg. Våknet rundt kl. 08.00, og lå å slumret i sengen en times tid, etterfulgt av en herlig frokost. Resten av dagen går med til julegavehandel, trening, vasking og rydding før jeg skal på jobb kl. 3. Jeg har bestemt meg for å være ferdig med alle julegavene til 1. desember. Så da er det bare å henge i, har faktisk kommet ganske lang, er over halvveis. SMIL!  Jobber mye i desember, i tillegg til at jeg skal begynne med bacheloroppgaven å pakke og ordne siste rest til jeg reiser 2. januar, så tenker det er greit med en ting mindre på listen. 

Dagens frokost bestod av grønn te fra Yogi (favoritt ), iste, activia yoghurt og grovbrød med stekt egg.

Jeg elsker å ta bilder av mat , derfor alle matbildene. Og siden frokost er dagens beste måltid, blir det som regel den jeg tar bilder av. 

Håper alle får en fin start på uken! 

Da var det mandag, ny uke og nye muligheter. Helt utrolig hvor fort ukene går, hvor blir tiden av? Mandager er ukens beste dag. Da har man muligheten til å starte på nytt og planlegge uken akkurat slik du ønsker. I dag er det virkelig en ny dag og nye muligheter for meg. Det er mye som skal skje denne uken. Jeg begynner på ny praksisplass, på nytt treningsprogram og jeg skal til Drammen og Oslo. Wii! Har så mye å glede meg til denne og neste uke, så jeg starter uken med et stort smil sammen med en god frokost, etterfulgt av ukens første treningsøkt. 


Dagens frokost besto av cottage cheese med et par dråper vanilje stevia med litt kornblanding over, honningmelon (som er det beste jeg vet), røde frosne druer, grønn te og vann. Frokosten ble inntatt på sengen sammen med en episode av The Vampire Diaries. Har dere forresten sett denne serien? Jeg begynte å se på den for en måned siden, og er allerede helt avhengig. Serien kan virke litt sær og kanskje litt dårlig hvis man bare ser en episode nå og da, eller leser om den. Dette var i alle fall mitt inntrykk før jeg begynte å se på det. Men etter å ha startet på første episode og fått med meg handlingen, ble jeg solgt! Den har fått hele 8 av 10 poeng på imdb, så dette er en veldig bra serie. Anbefales! 



Nå må jeg komme meg avgårde på trening. Ønsker dere alle en fantastisk uke! ♥ 

God morgen! Denne dagen er litt spesiell, det er ikke bare bursdagen min, men 11 okotber er også "The International Day Of The Girl", så gratulerer med dagen til alle jenter over hele verden! Håper dere får en flott dag!

Den perfekte måten å starte dagen på er med en herlig frokost, og ikke minst tid til å nyte den. Jeg startet dagen min tidlig i dag, men jeg er et A menneske, så det er helt greit. Jeg liker best å stå opp tidlig og få så mye som mulig ut av dagen. Dagens frokost ble noe så enkelt som dette. Balansete fra Pukka som er spesielt laget for å styrke kvinners helse, sammen med gulrot, kålrot, mango og jordbær, nam. Matlysten er ikke på topp for tiden, men frokost er det viktigste måltidet for meg og jeg MÅ ha mat med en gang jeg står opp, ellers fungerer jeg ikke. Da ble det dette som fristet mest. Dagens frokost ble inntatt med en episode av The Vampire Diaries. Åh, den serien! Så spennende og avhengigshetsskapende, anbefales virkelig!

Denne oppskriften MÅ prøves. Den er utrolig god og kjempelett å lage. Det er en frokostfavoritt hos meg, eventuelt etter trening. Med smak av banan er den søt og funker også dersom man ønsker å stoppe søtsuget.

Oppskrift  

1 moset banan, 1 egg og kanel. Røres sammen å stekes på pannen til den har en gylden farge. Som tilbehør kan du gjerne ha litt cottage cheese eller kesam med friske bær. Jeg hadde bare blåbær og bringebær denne gangen. Supergodt og så lett å lage.

 
Du kan godt prøve å ha litt havregryn i. Da blir nok røren litt fastere og pannekakene blir sikkert mer vanlig i konsistensen. Jeg har ikke prøvd det, men skal prøve. Det er sikkert kjempegodt

Dette er en av mine favorittsmoothie, mest siden den inneholder mango og jordbær, som er favoritter hos meg. Den inneholder en del karbohydrater og er derfor fin å ha til frokosten, lunsj eller etter trening da den også er proteinrik.

Oppskrift 

Mager kesam, cottage cheese, jordbær, mango, papaya, ananas og en appelsin.

Frokost er for meg dagens viktigste måltid, og beste! Hvis jeg ikke får mat kort tid etter jeg har stått opp, fungerer jeg rett og slett ikke. Tenkte derfor at jeg skulle dele et frokosttips med dere i dag. Dette er en veldig enkelt frokost, som samtidig smaker kjempegodt. Er helt hekta, spiser det hver morgen. Siden jeg har bestemt meg for å ha morgencardio minst 6 dager i uken denne måneden, går jeg powerwalk med en gang jeg står opp i alt fra 45 - 60 min. Med en gang jeg kommer inn døren er det tid for mat. Utrolig nok, synes jeg dette måltidet er det beste måltidet for tiden. Havregrøt med moset banan, toppet med blåbær, med proteinshake ved siden av. Ahh, beste!

Jeg tar havregryn og vann i en skål og har det i mikrobølgeovnen i ca 1 min, så moser jeg en halv banan å blander i grøten. Dette gjør at den blir smakfull og ikke minst søt. Ha gjerne litt kanel på toppen, det gjør det litte ekstra. Siden havregrøt i seg selv ikke inneholder noe særlig protein, tar jeg en proteinshake ved siden av, og et eller flere glass med vann (viktig å få i seg rikelig med vann). Liker kombinasjon mellom grøten, banan og sjokoladeproteinet. Denne frokosten er såpass søt, at søtsuget holder seg unna, og det er ikke noe problem å spise sunt.

Denne juicen er litt annerledes, men absolutt verdt å prøve. Den er kjempegod og ikke minst supersunn. Anbefaler alle å investere i en juicemaskin, så dere kan lage deres egen juice av frukt og grønt. Mulighetene er så mye større, det er bare fantasien som kan sette grenser for hva dere vil prøve. I tillegg er den 100 % sunnere enn den juicen dere kjøper på butikken.

Oppskrift ♥

1/2 broccoli, 2 gulrøtter, 1 paprika, 1/2 chili, 1/2 eple, 1/2 appelsin, 1/2 lime, 1 tomat, så skulle jeg egentlig ha fersk spinat, men det var ikke mulig å få tak i.

Oppskriften til en av mine favorittsmoothie for tiden, som jeg har valgt å kalle supersmoothie på grunn av det høye næringsinnholdet. Kesam og cottage cheese er geniale å bruke til smoothie da det inneholder mye proteiner, som er viktig for meg. Bringebær inneholder rikelig med antioksidanter og viktige mineraler. Jordbær er en utmerket kilde til vitamin C og antioksidanter. Blåbær inneholder mye antioksidanter og har mange helsefremmende egenskaper, blant dem å motvirke aldring og forebygge kreft. Linfrø har et høyt innhold av kostfiber og omega-3 fettsyrer. Gojibær er kanskje den mest næringsrike frukten på jorden. Det unike med gojibær er at de er svært rike på antioksidanter, de inneholder også mye proteiner, noe som er uvanlig for frukt og bær. Mulberries som er rik på antioksidanter, vektregulerende, anti-aging og er god for fordøyelsen. Både gojibær, blåbær, mulberries, jorbær og bringebær blir regnet som supermat på grunn av det høye næringsinnholdet, så her er det bare å nyte med god samvittighet!

Oppskrift ♥

Mager kesam, mager cottage cheese, dobbel 0 yoghurt med blåbærsmak, bringebær, jordbær, blåbær og linfrø, toppet med mulberries og gojibær.



Les mer i arkivet » Januar 2014 » Desember 2013 » November 2013

Hei! Mitt navn er Camilla, jeg er 21 år og bor i Narvik hvor jeg studerer for å bli sykepleier. På bloggen min finner du innlegg om min hverdag, trening, mat, foto og andre ting som interesserer meg. Håper du liker den!

hits